Innlegg skrevet av Jan Willy Berg, lærer ved Storsteinnes skole

Ved Storsteinnes skole i Balsfjord, Troms er det en gryende sjakkinteresse som brer om seg. Fra å være en håndfull elever med en viss interesse og kunnskaper om sjakk, er det stadig flere som benytter ledige stunder rundt brettene. Skolen har bare hatt et begrenset antall med brett og brikker til rådighet og dette har nok begrenset antall spillere fram til nå. 

Sjakk bidrar til en kognitiv modning i skolen og hjelpe elevene til å gjøre det bedre i skolen. Det er viktig med tanke på bedret hukommelse, bedre leseferdigheter, trening i tankeprosesser og evne til problemløsning. 

En lærer med noe erfaring og sterk sjakkinteresse fikk med en kollega og meldte seg på sjakklærerkurs i regi av sjakkforbundet. Lærerne så viktigheten av å fremme sjakk i skolen. Sjakk bidrar til en kognitiv modning i skolen og hjelpe elevene til å gjøre det bedre i skolen. Det er viktig med tanke på bedret hukommelse, bedre leseferdigheter, trening i tankeprosesser og evne til problemløsning. 

Elevene ved Storsteinnes skole har hvert år på høsten en uke med alternativ læring ved ulike aktiviteter, en såkalt TAR-uke. TAR står for Trygghet, Ansvar og Respekt. Dette er viktige verdier å implementere i skolehverdagen. Ulike aktiviteter elevene kunne delta på var friluftsliv, musikk, Kunst og håndverk. 

 En av aktivitetene var brettspill med hovedvekt på sjakk. Skolen har få sjakkbrett, slik at vi måtte ut på lånemarkedet for å dekke den relativt store elevgruppen som hadde valgt akkurat denne aktiviteten. Det var veldig nyttig for lærerne å ha gjennomgått SkoleSjakkens grunnkurs i pedagogisk sjakk og å kunne ta i bruk de ulike hjelpemidlene som lå i dette kurset og nettsiden. Ved hjelp av prosjektør kunne elevene ta del i gjennomgang av spillets regler og spillteori. De ulike minispill var spesielt fint for de yngste.

TAR står for Trygghet, Ansvar og Respekt. Dette er viktige verdier å implementere i skolehverdagen.

Det ble noen fine dager med godt samhold på tvers av klasser der elevene raskt viste framgang, mestring og glede. Mange uttrykte interesse for å kunne få spille sjakk i storefri og øvrige pauser mellom skoletimene. 

Vi fikk også mot slutten av uka til en enkel turnering der elevene fikk konkurrere litt uhøytidelig. 

Evalueringen i etterkant fra elevene viste at dette var et tilbud som burde bli fast i hver TAR-uke og at vi burde ta sjakk mer i bruk i skolen, gjerne i skoletimer. De syntes sjakk var morsomt, utviklende og de følte en avslappende ro når de spilte.